Nina Franz is currently completing her PhD about image techniques and military obedience under the supervision of Prof. Dr. Iris Därmann and Prof. Dr. Thomas Macho. Her doctoral research was supported by a stipend of the Gerda Henkel Stiftung from 2015 to 2018. From 2012 to 2015 she was a research assistant within the teaching and research area of »Cultural History and Theory of Aesthetics« at the Institute for Cultural History and Theory at HU Berlin and a member of the research group »Pictograms« at the Excellence Cluster Image Knowledge Gestaltung. She was a research assistant for the professorship »History and Theories of Cultural Techniques« at Bauhaus-Universität Weimar from 2018 to 2020 and currently works as a lecturer for »History and Theory of Technology« at the Institut für Medienwissenschaft at the Hochschule für Bildende Künste (HBK) Braunschweig.
You can read about her PhD research in this Interview with the science portal of the Gerda Henkel Foundation.
With Kate Chandler: »Screen Publics. Der Bildschirm als Wahrnehmungsmilieu«, in: Rebekka Ladewig, Angelika Seppi (eds.): Milieu Fragmente. Technologische und ästhetische Perspektiven, Leipzig: Spector Books, 2020, pp. 252-263, URL: https://spectorbooks.com/milieu-fragmente.
Interview with Georgios Chatzoudis: »Bilder als Waffen. Nina Franz über Kriegs- und Herrschaftstechniken des Bildes«, L.I.S.A. – Das Wissenschaftsportal der Gerda Henkel Stiftung, April 9th, 2019, URL: https://lisa.gerda-henkel-stiftung.de/bilder_als_waffen?nav_id=8134.
With Moritz Queisner: »Die Akteure verlassen die Kontrollstation. Krisenhafte Kooperation im Bild-geführten Drohnenkrieg«, in: Johannes Bennke, Johanna Seifert, Martin Siegler, Christina Terberl (eds.): Das Mitsein der Medien. Prekäre Koexistenzen von Menschen, Maschinen und Algorithmen, Fink, Paderborn, 2018, pp. 27-58.
English version:
»The Actors Are Leaving the Control Station. The Crisis of Cooperation in Image-guided Drone Warfare«, in: Luisa Feiersinger, Kathrin Friedrich, Moritz Queisner (eds.): Image – Action – Space. Situating the Screen in Visual Practice, de Gruyter, Berlin, 2018, pp. 115-132.
With Rebekka Ladewig: »Synthetic Reality and Blind Flight – The Operationalization of Perception« in: Andreas Immanuel Graae, Kathrin Maurer (eds.): Politik, Vol. 20, Nr. 1, March 2017, pp. 30-44.
»Targeted Killing and Pattern-of-Life Analysis: Weaponized Media«, in: John Corner, Katy Parry (eds.): Media, Culture and Society, Vol. 39, No. 1, January 2017, pp. 111-121.
»Painting the Target«, in: Kathrin Friedrich, Moritz Queisner, Anna Roethe (Eds.): Image Guidance. Bedingungen bildgeführter Operation, Bildwelten des Wissens, Bd. 12. De Gruyter, Berlin, 2016, pp. 96-97.
With Rebekka Ladewig: »Synthetische Realität und Blindflug – Operationalisierung der Wahrnehmung«, in: Matthias Bruhn, Nikola Doll (Hg.): kritische berichte. Zeitschrift für Kunst- und Kulturwissenschaften, No. 4 Vol. 43, 2015, pp. 95-104.
»Man in the Loop – The Language of Participation and the New Technologies of War«, in: ReClaiming Participation. Technology – Mediation – Collectivity, transcript, Bielefeld, 2016, pp. 133-144.
»Leise, unsichtbar und autonom«, taz, March 14/15, 2015, pp. 25-27.
»Der Ruinenwert der Bilder. Über Trever Paglen in der Galerie Thomas Zander» [»The Ruin Worth of Images. On Trevor Paglen at Thomas Zander Gallery»] in: Texte zur Kunst, No. 92, December 2013, pp. 214-217.
Nina Franz
PhD Candidate
Publications:
»Perpendicular Views«, in: Marina Pinsky: Four Color Theorem. Triangle Books, Brüssel, 2021, URL: http://www.trianglebooks.com/books/marina-pinsky/four-color-theorem.
»Ungehorsame Bildbetrachtung. Rezension zu ›Schauen und Strafen. Nach 9/11‹ von Linda Hentschel«, Soziopolis, March 17th, 2021, URL: https://www.soziopolis.de/ungehorsame-bildbetrachtung.
With Kate Chandler: »Screen Publics. Der Bildschirm als Wahrnehmungsmilieu«, in: Rebekka Ladewig, Angelika Seppi (eds.): Milieu Fragmente. Technologische und ästhetische Perspektiven, Leipzig: Spector Books, 2020, pp. 252-263, URL: https://spectorbooks.com/milieu-fragmente.
Interview with Georgios Chatzoudis: »Bilder als Waffen. Nina Franz über Kriegs- und Herrschaftstechniken des Bildes«, L.I.S.A. – Das Wissenschaftsportal der Gerda Henkel Stiftung, April 9th, 2019, URL: https://lisa.gerda-henkel-stiftung.de/bilder_als_waffen?nav_id=8134.
With Moritz Queisner: »Die Akteure verlassen die Kontrollstation. Krisenhafte Kooperation im Bild-geführten Drohnenkrieg«, in: Johannes Bennke, Johanna Seifert, Martin Siegler, Christina Terberl (eds.): Das Mitsein der Medien. Prekäre Koexistenzen von Menschen, Maschinen und Algorithmen, Fink, Paderborn, 2018, pp. 27-58.
»The Actors Are Leaving the Control Station. The Crisis of Cooperation in Image-guided Drone Warfare«, in: Luisa Feiersinger, Kathrin Friedrich, Moritz Queisner (eds.): Image – Action – Space. Situating the Screen in Visual Practice, de Gruyter, Berlin, 2018, pp. 115-132.
With Rebekka Ladewig: »Synthetic Reality and Blind Flight – The Operationalization of Perception« in: Andreas Immanuel Graae, Kathrin Maurer (eds.): Politik, Vol. 20, Nr. 1, March 2017, pp. 30-44.
»Targeted Killing and Pattern-of-Life Analysis: Weaponized Media«, in: John Corner, Katy Parry (eds.): Media, Culture and Society, Vol. 39, No. 1, January 2017, pp. 111-121.
»Painting the Target«, in: Kathrin Friedrich, Moritz Queisner, Anna Roethe (Eds.): Image Guidance. Bedingungen bildgeführter Operation, Bildwelten des Wissens, Bd. 12. De Gruyter, Berlin, 2016, pp. 96-97.
With Rebekka Ladewig: »Synthetische Realität und Blindflug – Operationalisierung der Wahrnehmung«, in: Matthias Bruhn, Nikola Doll (Hg.): kritische berichte. Zeitschrift für Kunst- und Kulturwissenschaften, No. 4 Vol. 43, 2015, pp. 95-104.
»Man in the Loop – The Language of Participation and the New Technologies of War«, in: ReClaiming Participation. Technology – Mediation – Collectivity, transcript, Bielefeld, 2016, pp. 133-144.
»Leise, unsichtbar und autonom«, taz, March 14/15, 2015, pp. 25-27.
»Der Ruinenwert der Bilder. Über Trever Paglen in der Galerie Thomas Zander» [»The Ruin Worth of Images. On Trevor Paglen at Thomas Zander Gallery»] in: Texte zur Kunst, No. 92, December 2013, pp. 214-217.