Humboldt-Universität zu Berlin – Institut für Kulturwissenschaft
Sophia Gräfe
PhD Candidate
Georgenstr. 47
10117 Berlin
sophia.graefe@hu-berlin.de
Sophia Gräfe is a PhD candidate at the Department of Cultural History and Theory. In her dissertation project she is exploring the history of knowledge and media history of animal behavioral studies.
Gräfe currently works at the Cluster of Excellence »Matters of Activity«, Humboldt-Universität zu Berlin. She has been a visiting scholar at the Museum für Naturkunde Berlin since March 2018.
Gräfe earned her MA in Cultural History and Theory from Humboldt-University Berlin and her BA in Media Culture from Bauhaus-University Weimar. During her time in Weimar she was a student assistant at the chair of Media History of the Sciences (M. Krajewski) and at the chair of History and Theory of Cultural Techniques (C. Vismann), among others.
From 2015 to 2018, Gräfe has held research positions at the Department of Cultural History and Theory of the Humboldt-Universität zu Berlin and in the research area »Knowledge of Life« at the Leibniz-Zentrum für Literatur- und Kulturforschung (ZfL) in Berlin (2018–2019). Subsequently, she was a Research Associate in the DFG-Heisenberg Project »Transdisciplinary Networks of Media Knowledge« at the Philipps-University of Marburg (2018-2023) and an Associate Member of the Kolleg »Configurations of Film« at Goethe University, Frankfurt, in 2019. In spring 2021, she did a remote-semester as a Visiting Student Research Collaborator at the History of Science Department of Princeton University (USA).
Her research interests include Media History and History of Science, Useful Film, Surveillance Film, Natural History Image Archives, and Film & Animal Studies.
Memberships:
– Society for Cinema and Media Studies (SCMS)
– History of Science Society (HSS)
– European Network for Cinema and Media Studies (NECS)
– Gesellschaft für Medienwissenschaft (GfM)
»Wissensgeschichte des Verhaltens. Interdisziplinäre Perspektiven«, Berlin: De Gruyter, Compendium, co-edited with Georg Toepfer (upcoming, 2024).
»Histories of Ethology: Methods, Sites, and Dynamics of an Unbound Discipline«, Special Issue der Zeitschrift Berichte der Wissenschaftsgeschichte/History of Science and Humanities, Jg. 45, Heft 1-2, Juni 2022, co-edited with Cora Stuhrmann, Link.
»Teaching Non-Theatrical Media«, JCMS Teaching Media Online Dossier, co-edited with Tanya Goldman, Joseph Clarke, and Hongwei Thorn Chen. (2021, online, Link)
Bilder der Natur – Objektgeschichten aus den Bild- und Schriftgutsammlungen der Historischen Arbeitsstelle, Museum für Naturkunde Berlin, co-edited with Julia Bärnighausen (online Issue #1 2020, Issue #2 2024).
ARTICLES (print)
»Fuchs. Tierwissen zwischen Begegnung, Kalkulation und Imagination«, in: Ina Bolinski, Thomas Hawranke, and Stefan Rieger (eds.): Virtuelle Tiere. Lebewesen zwischen Code und Kreatur. Bielefeld: transcript, p. 83–102 (forthcoming).
»Speculative Images. On Surveillance Films in the Archive of the East-German Stasi«, in: Lucie Česálková, Christian Ferencz-Flatz, and Ana Szel (eds.): »Useful Cinemas in State Socialism«. Amsterdam: Amsterdam University Press (forthcoming).
Co-authored with Kerrin von Engelhardt: »›Effective Films‹: Science Film and Education in East Germany«, in: Mariana Ivanova and Juliane Scholz (eds.): Science on Screen and Paper. Media Cultures and Knowledge Production in Cold War Europe, New York/Oxford: Berghahn 2024, p. 204–229, Link.
»Gegenaufnahme. Blicke und ihre Stellvertreter in den Akten des MfS«, in: Beate Absalon, Nina Franz, Andreas Gehrlach, Sebastian Köthe, Antonio Lucci und Stephan Zandt (eds.): Empfangen. Die andere Seite der Gabe. Berlin: De Gruyter 2023, p. 163–168, Link.
»Bilder als Typen. Digitalfotografie der Fliege Marleyimyia xylocopae (2014)«, in: Museale Reste. (Bildwelten des Wissens 18, Museale Reste, edited by Nina Samuel and Felix Sattler), Berlin: De Gruyter 2022, p. 92–98, Link.
»Red Foxes in the Filing Cabinet: Günter Tembrock’s Image Collection and Media Use in Mid‐Century Ethology«, in: Berichte zur Wissenschaftsgeschichte 45, Issue 1-2, June 2022, p. 55–86, Link.
Co-edited with AK Kanonkritik: »Welcher Kanon, wessen Kanon? Eine Einladung zur Diskussion«, in: X/Kein Lagebericht, Zeitschrift für Medienwissenschaft 26, edited by Ömer Alkin, Jiré Emine Gözen, and Nelly Y. Pinkrah, Bielefeld: transcript, 1/2022, p. 159–171.
Co-authored with Julia Bärnighausen: »Bilder der Natur. Eine Ordnungsgeschichte der Historischen Bildsammlungen des Museums für Naturkunde Berlin,« in: Ernst Seidl, Frank Steinheimer und Cornelia Weber (eds.): Eine Frage der Perspektive. Objekte als Vermittler von Wissenschaft. Junges Forum für Sammlungs- und Objektforschung 5 2021, p. 57–73, e-publication.
»Bird Culture,« in: Anna-Sophie Springer und Etienne Turpin (eds.): These Birds of Temptation. Intercalations 6, K.Verlag 2021, p. 205–221.
»Le Comportement et le Dégoût,« in: Emanuele Quinz (ed.): Le comportement des choses. Dijon: les presses du réel 2021, p. 260–265, Link.
»Kommentar,« in: Andrea Allerkamp und Martin Roussel (eds.): Ethology. Claims and Limits of a Lost Discipline. Paderborn: Fink 2021, p. 267–275.
»Totenmaske für einen Fuchs«, in: Anita Hermannstädter, Ina Heumann und Kerstin Pannhorst (eds.): Wissensdinge. Geschichten aus dem Naturkundemuseum. 2nd, rev. edition, Berlin: Dietrich Reimer 2020, p. 192–193.
Co-authored with Benjamin Schultz-Figueroa: »Mediating Disease: Scientific Transcriptions of COVID-19 into Animal Models«, in: Laliv Melamed, Philipp Dominik Keidl, Vinzenz Hediger (eds.): Pandemic Media: Preliminary Notes Toward an Inventory. Lüneburg: Meson Press 2020, p. 243–249. (online via https://pandemicmedia.meson.press)
»Der ›Verein für Museen‹ (1933–1957) – Gelehrte Fiktionen eines Biologen«, in: Ulrike Vedder, Johanna Stapelfeldt, Klaus Wiehl (eds.): Museales Erzählen, München: Fink Verlag 2020, p. 297–318, Link.
»Filmpräparate auf dem Messtisch – Der Meßkineautograph von Joachim Rieck« in: Scientific Fiction. Inszenierungen der Wissenschaft zwischen Film, Fakt und Fiktion. in: Bildwelten des Wissens, Band 14, edited by Claudia Blümle, Horst Bredekamp, Matthias Bruhn, responsible for this issue: Luisa Feiersinger, Berlin: Akademie Verlag 2018, p. 41–43, Link.
»Aesthetics of Protocol«, in: Markus Weisbeck, Anna Sinofzik und Adrian Palko (eds.): Space for Visual Research Vol. 2. Leipzig: Spector Books 2017, p. 152–154.
German translation: »Ästhetiken des Protokolls«, in: Janek Müller, Niklas Hoffmann-Walbeck (Hg.): Ein Archiv von Hitze und Kälte. Kunstfest Weimar 2018, p. 109–114.
»Die Figur des Beobachters im Ministerium für Staatssicherheit«, in: Archiv für Mediengeschichte, Band 16: Medien der Bürokratie. edited by Friedrich Balke, Joseph Vogl und Bernhard Siegert, München: Fink 2016, p. 77–86.
Articles (online)
Co-edited with Julia Bärnighausen (eds.), »Images of Nature #2 – Object Histories from the Historical Image and Document Collections of the Archive,« online publication, Museum für Naturkunde Berlin 2024, link to the online series.
Co-edited with Hongwei Thorn Chen, »Mapping the Nontheatrical Field: A Useful Teaching Bibliography« in Tanya Goldman, Joseph Clarke, Hongwei Thorn Chen, and Sophia Gräfe (eds.): »Teaching Nontheatrical and Useful Media,« JCMS Teaching Media Online Dossier, JCMS 2021, link to the bibliography.
Co-edited with Julia Bärnighausen (eds.), »Images of Nature #1 – Object Histories from the Historical Image and Document Collections of the Historical Division,« online publication, Museum für Naturkunde Berlin 2020, link to the online series.
Co-authored with Alexandra Hui: »Temporalizing Space through Sound and Movement: the Günter Tembrock protocols on fox behavior«, in: Sound & Science: Digital Histories Datenbank, Max Planck Institute for the History of Science, online publication 2020, link to the article.
REVIEWS
Review of Martin Böhnert: Methodologische Signaturen. Ein philosophischer Versuch zur Systematisierung der empirischen Erforschung des Geistes von Tieren, Paderborn: Mentis 2020. In: Zeitschrift für Kulturphilosophie 2021/2, p. 189–191.
Review of Philipp Springer: Der Blick der Stasi. Fotografien aus dem Archiv des MfS. Dresden: Sandstein Verlag 2020. In: Fotogeschichte, Issue 159, 2021, p. 72–75.
Review of Linda Waak: Der kleine Film: Mikrohistorie und Mediengeschichte. Paderborn: Wilhelm Fink Verlag 2020. In: MEDIENwissenschaft: Rezensionen | Reviews, (2021/1), p. 72–74.
Review of Felix Lüttge: Auf den Spuren des Wals: Geographien des Lebens im 19. Jahrhundert. Göttingen: Wallstein Verlag 2020. In: Jessica Ullrich und Stefan Rieger (eds.): Tiere und/als Medien. Tierstudien 18/2020, Berlin: Neofelis Verlag, p. 184-185.
Review of Böhnert, Martin / Köchy, Kristian / Wunsch, Matthias (eds.): Philosophie der Tierforschung. 3 volumes. Karl Alber. Freiburg/München, 2016–18. In: Journal for General Philosophy of Science, 51(3), Autumn 2020, p. 503–506.
Review of Carlo Thielmann: Tier und Film – Zur Modellierung anthropologischer Differenz. Marburg: Schüren Verlag 2018. In: MEDIENwissenschaft: Rezensionen | Reviews, Online-Ressource (2020/1), p. 68–70.
LECTURES
2024
»Film ohne Film«, as part of the panel »Sammeln als Gegebenheit. Zu Sammlungen des Gebrauchsfilms und deren Politiken«, Annual Conference GfM 2024 »versammeln«, September 27, 2024, Mainz.
»Tierforschung im Museumsgarten«, and »Tierstimmen auf Film«, as part of the »Naturkunde auf Celluloid. Filme aus dem Museumsarchiv« event, Lange Nacht der Museen, Museum für Naturkunde Berlin, August 24, 2024, Berlin.
»Blurred Images. Visual Control and Epistemic Failure in East German Secret Service Films«, NECS 2024 Annual Conference »Emergencies«, June 29, 2024, Izmir (Turkey), online.
»Tierische Hypnose«, Lecture and Screening as part of the Historical Medical Film Night, hosted by the Department of Medical Humanities at Charité Berlin, Lange Nacht der Wissenschaften 2024, June 22, 2024, Berlin.
»Making Children Work – Medical Films from East-Germany (GDR)«, Orphan Film Symposium 2024, NYU/Museum of the Moving Image, April 12, 2024, New York.
»Off Scale. Large-Scale Cataloging of Nontheatrical Films«, Orphans 2024 pre-seminar, organized by Tanya Goldman and Matin Johnson, NYU, April 10, 2024, New York.
2023
Together with Francesco Pitassio, »Operational Images and Poisoned Landscapes«, Introduction to Materia Oscura/Dark Matter by Massimo D’Anolfi and Martina Parenti (IT, 2013), XXIX Documentary Ecologies, September, 9 2023, Udine (Italy).
»Archivhypnosen – Kulturwissenschaftliche Wissenschaftsforschung«, Lecture Series Kulturwissenschaftliche Ästhetik, Institut für Kulturwissenschaft, Humboldt-Universität zu Berlin, July 6, 2023, Berlin.
»Die Historische Filmsammlung der Charité – Interdisziplinäre Ansätze zur Erschließung und Beforschung«, Kolloquium Forschung und Lehre am Institut für Geschichte der Medizin und Ethik in der Medizin, gemeinsam mit Carolin Pommert (Charité Berlin), July 4, 2023, Berlin.
»Verhaltenswissen«. Forschungskolloquium Wissenschaftsgeschichte, Universität Regensburg, June 21, 2023, Online.
»Vernetzungsgeschichten – Der DDR-Wissenschaftsfilm in der digitalen Rekonstruktion«, 7. WORKSHOP: «Universitäre Filmsammlungen im Digitalen Zeitalter«, Workshop der AG Filmwissenschaft der GfM, gemeinsam mit Caroline Pommert (Charité Berlin), Seminar für Filmwissenschaft, Universität Zürich, June 2, 2023, Zurich.
»Archivhypnose – Verwaiste Sammlungen des DDR-Wissenschaftsfilms«, Symposium HALBwertZEIT: Zum Umgang mit ‚abgelaufenen‘ Sammlungen, Hochschule Düsseldorf, FB Design, Bild- und Kunstwissenschaft, April 21, 2023, Düsseldorf.
»Akten über Akten«, Workshop »Akten. Kleine Form und Konvolut«, Graduiertenkolleg »Literatur- und Wissensgeschichte kleiner Forme«, Humboldt-Universität zu Berlin, February 10, 2023, Berlin.
»Verhaltenswissen«, Forschungskolloquium Wissenschaftsgeschichte / Praxeologien der Wahrheit, Universität Erfurt, January 24, 2023, Erfurt.
2022
»Datenfüchse«, Workshop »Menagerie virtueller Tiere«, Institut für Medienwissenschaft, Ruhr-Universität Bochum, December 6, 2022, Bochum.
Together with Henning Engelke: »Acoustic Space: Filme und ihre akustischen Ökologien in Wissenschaft und Avantgarde«, Lecture Series »Interferenzen / Differenzen: Kunst, Musik und Medien im intermedialen Fokus«, Kunstgeschichtliches Institut, Philipps-Universität Marburg, November 8, 2022, Marburg.
»Archival Hypnosis«, Useful Film under State Socialism, National University for Theatre and Film, October 22, 2022, Bucharest.
»Measuring Films, Scaling Behavior: Operative Films in the History of Ethology«, in the panel Thesaurus, Atlas, Index. Epistemic Configurations of Research Film, NECS 2022 Conference: Epistemic Media: Atlas, Archive, Network, National University of Theatre and Film, June 22–26, 2022, Bucharest.
»›A Living Unity Between the Scientist, the Artist, and the Man-In- the-Street‹: Scientific Films for Social Progress at the ISFA«, Educational Film as Practice Conference at the tfm | Institut für Theater-, Film- und Medienwissenschaft der Universität Wien in collaboration with the Ludwig Boltzmann Institute for Digital History, June 09–12, 2022, Vienna.
»Medien des Verhaltens«, Theorie medialer Welten, colloquium, Bauhaus-Universität Weimar, June 7, 2022, Weimar.
»Entangled Media Histories of Zoonosis – The Fur Farm in GDR-Popular Scientific Film« in the panel »Cine-Zoonosis: Onscreen Animals as Media Reservoirs«, Society for Cinema and Media Studies (SCMS) Annual Conference, March 31–April 3, 2022, Chicago (US).
»Das Museum in der Wissenschaftsfiktion – Günter Tembrocks ›Verein für Museen‹«, Schöne Vortrag, Richard Schöne Gesellschaft für Museumsgeschichte e.V., January 17, 2021, online.
2021
»5×5 m on 16 mm – Synthesizing Wildlife Behavior in the Lab« in the panel »Nonhuman Knowledge: The Epistemology of the Animal Documentary Image«, Visible Evidence Conference 2021, December, 15–18, 2021, Frankfurt/Main.
»Streitfall Verhalten – Verhaltensbiologie zwischen Tierforschung und Sozialhygiene« in the panel »Wie die Tiere? Analogien und Differenzierungen zwischen Animalischem und Humanem im 20. Jahrhundert«, 53th Deutscher Historikertag 2020, October 5–6, 2021, online.
»Filmstrips and Milimeter Paper – On Analog Data Traffic in Behavioral Biology around 1950«, in the panel »Scaling Behavior. German Ethology between Zoological Research and Sociological Interventions, ca. 1945–1980«, Joint Annual Meeting of the Gesellschaft für Technikgeschichte and the Gesellschaft für die Geschichte von Wissenschaft, Medizin und Technik: »Skalen, Normen, Grenzwerte im (digitalen) Wandel«, September 17–19, 2021, online.
Co-Chair of the »Forschungsumgebungen. Medienwissenschaftliche Wissenschaftsforschung« panel, GfM Annual Meeting 2021, September 25, 2021, Innsbruck (AT).
»Das Spekulative Bild – Unschärfen der Historiografie von Observationsfilmen des MfS«, Vortrag in the panel »Zur Forensik geheimdienstlicher Medien und ihrer Archive«, GfM Jahrestagung 2021, September 23, 2021, Innsbruck (AT)
»Wie sich die Dinge verhalten – Forschungsfilme und ihre Materialien in der Ethologie«, »Highlights der Wissenschaftsfilmanalyse« Lecture Series at the Institute for Cultural History and Theory, Humboldt-Universität zu Berlin, SoSe 2021, July 15, 2021, online.
»Research(ing) Film without Film – Historiographical Notes on Nontheatrical Film Archives« in the panel »Trace, Remake, Reuse – Novel Approaches to Nontheatrical Film Historiography«, SCMS 2021 Online Conference, March 19, 2021.
2020
»Fictional Writing and Listening – The ‘Verein für Museen’« of Biologist Günter Tembrock in the panel »Genres of Scientific Knowledge«, HSS Annual Meeting, New Orleans, 08–11 October 2020, virtual meeting
»Streitfall Verhalten – Verhaltensbiologie zwischen Tierforschung und Sozialhygiene« in the panel »Wie die Tiere? Analogien und Differenzierungen zwischen Animalischem und Humanem im 20. Jahrhundert«, 53. Deutscher Historikertag 2020, 08–11 September 2020, München –postponed due to COVID-19–
»Bewegungsdauerpräparate – Film theory and behavioral analysis in the Encyclopaedia Cinematographica (1952–1994)« at the »The Movement Movement: Histories of Microanalysis at the Intersection of Film, Science and Art« conference, Philipps-Universität Marburg, 4–6 June 2020, Marburg –postponed due to COVID-19–
»Resonanzen des Verhaltens – Bioakustik und Politik im Ost-Berlin der 1950er Jahre« at the »Ethology: Claims and Limits of a Lost Discipline« conference, Internationales Kolleg Morphomata der Universität Köln, 6–8 May 2020, Köln, –online podcast–
»Das Museum in der Wissenschaftsfiktion – Günter Tembrocks Verein für Museen«, Guest Lecture at the Richard-Schöne-Gesellschaft für Museumsgeschichte, 4 May 2020, Berlin –postponed due to COVID-19–
»Mapping Behavior« within the seminar »Collaborative Methods Between Cinema and Media Scholars and Media Geographers«, Society for Cinema and Media Studies, 1–5 April 2020 –postponed due to COVID-19–
2019
»Material werden – Filmische Ökologien des Verhaltens« in the panel »Natur und Film – Ecocinema und Ecoaesthetics« der Jahrestagung der Gesellschaft für Medienwissenschaft »Medien – Materialitäten«, 25–28 September 2019, Köln
»Behavior (Un-)Archived: Research Films in East German Bioacoustics« in the panel »Science on the Film Strip«, History of Science Society (HSS) Annual Meeting, 23–27 July 2019, Utrecht
»Verhalten oder Zeichen? Zum Verständnis von Gesten in der Biologie«, ZfL-Lecture at the Museum für Kommunikation in the content of the »Gesten – gestern, heute, übermorgen« exhibition, 18 June 2019, Berlin
»Ecologies of Behavior – Media and Politics in Early Bio-Acoustics« at the »Echoing Ecologies – Interdisciplinary Perspectives in Canadian Studies« conference of the Marburg Centre for Canadian Studies, 22–24 May 2019, Marburg
»Listening to Foxes on Film: Sonic Images in East German Bioacoustics« in the panel »Acoustic Space and Cinematic Ecologies, 1950–1980«, SCMS 2019 Seattle Conference, 13–17 March 2019, Seattle
2018
»Verhalten filmen – Günter Tembrock und die Bewegungsdauerpräparate der Ethologie« at the colloquium of »Wissenschaftsgeschichte«, Prof. Anna Echterhölter, Universität Wien, 28 November 2018, Wien
»Günter Tembrocks Verhaltenswissen« at the »Verhaltenswissen« workshop, 8 June 2018, ZfL Berlin
»Knowing Men: Behavioural Knowledge and Medial Forms of Mimesis in the Former Ministry for State Security (Stasi)« at the »Mind Reading as Cultural Practice« conference, organized by the DFG-funded project »Gedankenlesen als Kulturtechnik: Eine Genealogie des Imaginären digitaler Medien«, 23 March 2018, Berlin
2017
»Verhaltenswissen – Anthropologische Bedingungen in der Ethologie« at the Joint Workshop of »Psyche zwischen Natur und Gesellschaft – Theorie und Praxis der Psychotherapie im Verhältnis zur Kritischen Theorie und Philosophischen Anthropologie« of Humboldt-Universität zu Berlin and Universität Potsdam, 13 Oktober 2017, Berlin
»Bildspekulation. Zur medialen Mimikry des feindlichen Blicks in den Ermittlungsfilmen der Stasi« at the colloqium of »Das Technische Bild« des Instituts für Kunst- und Bildgeschichte und dem Hermann von Helmholtz-Zentrum für Kulturtechnik, 22 May 2017, Berlin
»Protokollierte Wahrnehmung – Die Beobachtungsberichte des Ministeriums für Staatssicherheit« at the »Zu Protokoll. Theoriegeschichte und Ideenpolitik einer übersehenen Gattung« workshop, 27–28 April 2017, ZfL Berlin
2016
»Narrational Metrics in Ethology Between Structure and Gestalt« at the »Representing scientific results: Forms of knowledge« conference, 18-19 November 2016, Universität Kassel
»Das stimmt sicher. Unauffindbare Quellen – Zur literarischen Bearbeitung von Geheimdienstakten bei Max Frisch und Jürgen Fuchs« at the »Quellen und Rohstoffe des Erzählers« conference, Joint Workshop of »Literatur – Wissen – Medien« and the PhD-Net »Das Wissen der Literatur«, 18–20 July 2016, Berlin
»Materielle Modelle«, introduction of »Mock-ups in Close-up: Architectural Models in Film 1919–2014«, am 13 July 2016, Tieranatomisches Theater der Humboldt-Universität zu Berlin in collaboration with Exzellenzcluster Bild Wissen Gestaltung
2015
»Dauerpräparate der Ethologie zwischen Gestaltwahrnehmung und Kalkulation« im Rahmen des Konferenz »Tier Wissen Ausstellen – Strategien der Zusammenführung wissenschaftlicher und kuratorischer Praxis« at Gut Siggen
2014
»Material Models« im Rahmen des »Ape Culture«-Workshops für Kurator_innen des SYNAPSE-Netzwerkes des Haus der Kulturen der Welt Berlin in collaboration with Schering Stiftung
2013
»Taming the Wild/Eye/Picture – Die Bilddressur der Encyclopaedia Cinematographica (EC)« im Rahmen der Student Lecture Series 2013 at Humboldt-Universität zu Berlin
2012
»Dokumentieren, nicht interpretieren; Registrieren, nicht gestalten!« – Die wissenschaftliche Arbeit am Bewegungspräparat Film der Encyclopaedia Cinematographica (IWF Göttingen, 1952–1993), at eikones Summer School 2012 in Basel
»Encyclopaedia Cinematographica – Eine filmische Kartierung der Welt« im Rahmen der Tagung MedienSein at Bauhaus-Universität Weimar 2012
Respondenz beim Symposium Artaud Forum 2 für das Panel »Cabinets of Post-Digital Curiosities – Disowning Geek Culture« at Brunel University, Uxbridge – London
Sophia Gräfe
PhD Candidate
Georgenstr. 47
10117 Berlin
sophia.graefe@hu-berlin.de
Sophia Gräfe is a PhD candidate at the Department of Cultural History and Theory. In her dissertation project she is exploring the history of knowledge and media history of animal behavioral studies.
Gräfe currently works at the Cluster of Excellence »Matters of Activity«, Humboldt-Universität zu Berlin. She has been a visiting scholar at the Museum für Naturkunde Berlin since March 2018.
Gräfe earned her MA in Cultural History and Theory from Humboldt-University Berlin and her BA in Media Culture from Bauhaus-University Weimar. During her time in Weimar she was a student assistant at the chair of Media History of the Sciences (M. Krajewski) and at the chair of History and Theory of Cultural Techniques (C. Vismann), among others.
From 2015 to 2018, Gräfe has held research positions at the Department of Cultural History and Theory of the Humboldt-Universität zu Berlin and in the research area »Knowledge of Life« at the Leibniz-Zentrum für Literatur- und Kulturforschung (ZfL) in Berlin (2018–2019). Subsequently, she was a Research Associate in the DFG-Heisenberg Project »Transdisciplinary Networks of Media Knowledge« at the Philipps-University of Marburg (2018-2023) and an Associate Member of the Kolleg »Configurations of Film« at Goethe University, Frankfurt, in 2019. In spring 2021, she did a remote-semester as a Visiting Student Research Collaborator at the History of Science Department of Princeton University (USA).
She is the co-spokesperson of the AG Medienwissenschaft und Wissenschaftsforschung (working group Media Science and Science Studies) at the Gesellschaft für Medienwissenschaft (GfM) and co-chair of the Nontheatrical Film and Media SIG of the Society for Cinema and Media Studies (SCMS).
Her research interests include Media History and History of Science, Useful Film, Surveillance Film, Natural History Image Archives, and Film & Animal Studies.
Memberships:
– Society for Cinema and Media Studies (SCMS)
– History of Science Society (HSS)
– European Network for Cinema and Media Studies (NECS)
– Gesellschaft für Medienwissenschaft (GfM)
Further information
EDITED VOLUMES
»Wissensgeschichte des Verhaltens. Interdisziplinäre Perspektiven«, Berlin: De Gruyter, Compendium, co-edited with Georg Toepfer (upcoming, 2024).
»Histories of Ethology: Methods, Sites, and Dynamics of an Unbound Discipline«, Special Issue der Zeitschrift Berichte der Wissenschaftsgeschichte/History of Science and Humanities, Jg. 45, Heft 1-2, Juni 2022, co-edited with Cora Stuhrmann, Link.
»Teaching Non-Theatrical Media«, JCMS Teaching Media Online Dossier, co-edited with Tanya Goldman, Joseph Clarke, and Hongwei Thorn Chen. (2021, online, Link)
Bilder der Natur – Objektgeschichten aus den Bild- und Schriftgutsammlungen der Historischen Arbeitsstelle, Museum für Naturkunde Berlin, co-edited with Julia Bärnighausen (online Issue #1 2020, Issue #2 2024).
ARTICLES (print)
»Fuchs. Tierwissen zwischen Begegnung, Kalkulation und Imagination«, in: Ina Bolinski, Thomas Hawranke, and Stefan Rieger (eds.): Virtuelle Tiere. Lebewesen zwischen Code und Kreatur. Bielefeld: transcript, p. 83–102 (forthcoming).
»Speculative Images. On Surveillance Films in the Archive of the East-German Stasi«, in: Lucie Česálková, Christian Ferencz-Flatz, and Ana Szel (eds.): »Useful Cinemas in State Socialism«. Amsterdam: Amsterdam University Press (forthcoming).
Co-authored with Kerrin von Engelhardt: »›Effective Films‹: Science Film and Education in East Germany«, in: Mariana Ivanova and Juliane Scholz (eds.): Science on Screen and Paper. Media Cultures and Knowledge Production in Cold War Europe, New York/Oxford: Berghahn 2024, p. 204–229, Link.
»Gegenaufnahme. Blicke und ihre Stellvertreter in den Akten des MfS«, in: Beate Absalon, Nina Franz, Andreas Gehrlach, Sebastian Köthe, Antonio Lucci und Stephan Zandt (eds.): Empfangen. Die andere Seite der Gabe. Berlin: De Gruyter 2023, p. 163–168, Link.
»Bilder als Typen. Digitalfotografie der Fliege Marleyimyia xylocopae (2014)«, in: Museale Reste. (Bildwelten des Wissens 18, Museale Reste, edited by Nina Samuel and Felix Sattler), Berlin: De Gruyter 2022, p. 92–98, Link.
»Red Foxes in the Filing Cabinet: Günter Tembrock’s Image Collection and Media Use in Mid‐Century Ethology«, in: Berichte zur Wissenschaftsgeschichte 45, Issue 1-2, June 2022, p. 55–86, Link.
Co-edited with AK Kanonkritik: »Welcher Kanon, wessen Kanon? Eine Einladung zur Diskussion«, in: X/Kein Lagebericht, Zeitschrift für Medienwissenschaft 26, edited by Ömer Alkin, Jiré Emine Gözen, and Nelly Y. Pinkrah, Bielefeld: transcript, 1/2022, p. 159–171.
Co-authored with Julia Bärnighausen: »Bilder der Natur. Eine Ordnungsgeschichte der Historischen Bildsammlungen des Museums für Naturkunde Berlin,« in: Ernst Seidl, Frank Steinheimer und Cornelia Weber (eds.): Eine Frage der Perspektive. Objekte als Vermittler von Wissenschaft. Junges Forum für Sammlungs- und Objektforschung 5 2021, p. 57–73, e-publication.
»Bird Culture,« in: Anna-Sophie Springer und Etienne Turpin (eds.): These Birds of Temptation. Intercalations 6, K.Verlag 2021, p. 205–221.
»Le Comportement et le Dégoût,« in: Emanuele Quinz (ed.): Le comportement des choses. Dijon: les presses du réel 2021, p. 260–265, Link.
»Kommentar,« in: Andrea Allerkamp und Martin Roussel (eds.): Ethology. Claims and Limits of a Lost Discipline. Paderborn: Fink 2021, p. 267–275.
»Totenmaske für einen Fuchs«, in: Anita Hermannstädter, Ina Heumann und Kerstin Pannhorst (eds.): Wissensdinge. Geschichten aus dem Naturkundemuseum. 2nd, rev. edition, Berlin: Dietrich Reimer 2020, p. 192–193.
Co-authored with Benjamin Schultz-Figueroa: »Mediating Disease: Scientific Transcriptions of COVID-19 into Animal Models«, in: Laliv Melamed, Philipp Dominik Keidl, Vinzenz Hediger (eds.): Pandemic Media: Preliminary Notes Toward an Inventory. Lüneburg: Meson Press 2020, p. 243–249. (online via https://pandemicmedia.meson.press)
»Der ›Verein für Museen‹ (1933–1957) – Gelehrte Fiktionen eines Biologen«, in: Ulrike Vedder, Johanna Stapelfeldt, Klaus Wiehl (eds.): Museales Erzählen, München: Fink Verlag 2020, p. 297–318, Link.
»Filmpräparate auf dem Messtisch – Der Meßkineautograph von Joachim Rieck« in: Scientific Fiction. Inszenierungen der Wissenschaft zwischen Film, Fakt und Fiktion. in: Bildwelten des Wissens, Band 14, edited by Claudia Blümle, Horst Bredekamp, Matthias Bruhn, responsible for this issue: Luisa Feiersinger, Berlin: Akademie Verlag 2018, p. 41–43, Link.
»Aesthetics of Protocol«, in: Markus Weisbeck, Anna Sinofzik und Adrian Palko (eds.): Space for Visual Research Vol. 2. Leipzig: Spector Books 2017, p. 152–154.
German translation: »Ästhetiken des Protokolls«, in: Janek Müller, Niklas Hoffmann-Walbeck (Hg.): Ein Archiv von Hitze und Kälte. Kunstfest Weimar 2018, p. 109–114.
»Die Figur des Beobachters im Ministerium für Staatssicherheit«, in: Archiv für Mediengeschichte, Band 16: Medien der Bürokratie. edited by Friedrich Balke, Joseph Vogl und Bernhard Siegert, München: Fink 2016, p. 77–86.
Articles (online)
Co-edited with Julia Bärnighausen (eds.), »Images of Nature #2 – Object Histories from the Historical Image and Document Collections of the Archive,« online publication, Museum für Naturkunde Berlin 2024, link to the online series.
Co-edited with Hongwei Thorn Chen, »Mapping the Nontheatrical Field: A Useful Teaching Bibliography« in Tanya Goldman, Joseph Clarke, Hongwei Thorn Chen, and Sophia Gräfe (eds.): »Teaching Nontheatrical and Useful Media,« JCMS Teaching Media Online Dossier, JCMS 2021, link to the bibliography.
Co-edited with Julia Bärnighausen (eds.), »Images of Nature #1 – Object Histories from the Historical Image and Document Collections of the Historical Division,« online publication, Museum für Naturkunde Berlin 2020, link to the online series.
Co-authored with Alexandra Hui: »Temporalizing Space through Sound and Movement: the Günter Tembrock protocols on fox behavior«, in: Sound & Science: Digital Histories Datenbank, Max Planck Institute for the History of Science, online publication 2020, link to the article.
REVIEWS
Review of Martin Böhnert: Methodologische Signaturen. Ein philosophischer Versuch zur Systematisierung der empirischen Erforschung des Geistes von Tieren, Paderborn: Mentis 2020. In: Zeitschrift für Kulturphilosophie 2021/2, p. 189–191.
Review of Philipp Springer: Der Blick der Stasi. Fotografien aus dem Archiv des MfS. Dresden: Sandstein Verlag 2020. In: Fotogeschichte, Issue 159, 2021, p. 72–75.
Review of Linda Waak: Der kleine Film: Mikrohistorie und Mediengeschichte. Paderborn: Wilhelm Fink Verlag 2020. In: MEDIENwissenschaft: Rezensionen | Reviews, (2021/1), p. 72–74.
Review of Felix Lüttge: Auf den Spuren des Wals: Geographien des Lebens im 19. Jahrhundert. Göttingen: Wallstein Verlag 2020. In: Jessica Ullrich und Stefan Rieger (eds.): Tiere und/als Medien. Tierstudien 18/2020, Berlin: Neofelis Verlag, p. 184-185.
Review of Böhnert, Martin / Köchy, Kristian / Wunsch, Matthias (eds.): Philosophie der Tierforschung. 3 volumes. Karl Alber. Freiburg/München, 2016–18. In: Journal for General Philosophy of Science, 51(3), Autumn 2020, p. 503–506.
Review of Carlo Thielmann: Tier und Film – Zur Modellierung anthropologischer Differenz. Marburg: Schüren Verlag 2018. In: MEDIENwissenschaft: Rezensionen | Reviews, Online-Ressource (2020/1), p. 68–70.
LECTURES
2024
»Film ohne Film«, as part of the panel »Sammeln als Gegebenheit. Zu Sammlungen des Gebrauchsfilms und deren Politiken«, Annual Conference GfM 2024 »versammeln«, September 27, 2024, Mainz.
»Tierforschung im Museumsgarten«, and »Tierstimmen auf Film«, as part of the »Naturkunde auf Celluloid. Filme aus dem Museumsarchiv« event, Lange Nacht der Museen, Museum für Naturkunde Berlin, August 24, 2024, Berlin.
»Blurred Images. Visual Control and Epistemic Failure in East German Secret Service Films«, NECS 2024 Annual Conference »Emergencies«, June 29, 2024, Izmir (Turkey), online.
»Tierische Hypnose«, Lecture and Screening as part of the Historical Medical Film Night, hosted by the Department of Medical Humanities at Charité Berlin, Lange Nacht der Wissenschaften 2024, June 22, 2024, Berlin.
»Making Children Work – Medical Films from East-Germany (GDR)«, Orphan Film Symposium 2024, NYU/Museum of the Moving Image, April 12, 2024, New York.
»Off Scale. Large-Scale Cataloging of Nontheatrical Films«, Orphans 2024 pre-seminar, organized by Tanya Goldman and Matin Johnson, NYU, April 10, 2024, New York.
2023
Together with Francesco Pitassio, »Operational Images and Poisoned Landscapes«, Introduction to Materia Oscura/Dark Matter by Massimo D’Anolfi and Martina Parenti (IT, 2013), XXIX Documentary Ecologies, September, 9 2023, Udine (Italy).
»Archivhypnosen – Kulturwissenschaftliche Wissenschaftsforschung«, Lecture Series Kulturwissenschaftliche Ästhetik, Institut für Kulturwissenschaft, Humboldt-Universität zu Berlin, July 6, 2023, Berlin.
»Die Historische Filmsammlung der Charité – Interdisziplinäre Ansätze zur Erschließung und Beforschung«, Kolloquium Forschung und Lehre am Institut für Geschichte der Medizin und Ethik in der Medizin, gemeinsam mit Carolin Pommert (Charité Berlin), July 4, 2023, Berlin.
»Verhaltenswissen«. Forschungskolloquium Wissenschaftsgeschichte, Universität Regensburg, June 21, 2023, Online.
»Vernetzungsgeschichten – Der DDR-Wissenschaftsfilm in der digitalen Rekonstruktion«, 7. WORKSHOP: «Universitäre Filmsammlungen im Digitalen Zeitalter«, Workshop der AG Filmwissenschaft der GfM, gemeinsam mit Caroline Pommert (Charité Berlin), Seminar für Filmwissenschaft, Universität Zürich, June 2, 2023, Zurich.
»Archivhypnose – Verwaiste Sammlungen des DDR-Wissenschaftsfilms«, Symposium HALBwertZEIT: Zum Umgang mit ‚abgelaufenen‘ Sammlungen, Hochschule Düsseldorf, FB Design, Bild- und Kunstwissenschaft, April 21, 2023, Düsseldorf.
»Akten über Akten«, Workshop »Akten. Kleine Form und Konvolut«, Graduiertenkolleg »Literatur- und Wissensgeschichte kleiner Forme«, Humboldt-Universität zu Berlin, February 10, 2023, Berlin.
»Verhaltenswissen«, Forschungskolloquium Wissenschaftsgeschichte / Praxeologien der Wahrheit, Universität Erfurt, January 24, 2023, Erfurt.
2022
»Datenfüchse«, Workshop »Menagerie virtueller Tiere«, Institut für Medienwissenschaft, Ruhr-Universität Bochum, December 6, 2022, Bochum.
Together with Henning Engelke: »Acoustic Space: Filme und ihre akustischen Ökologien in Wissenschaft und Avantgarde«, Lecture Series »Interferenzen / Differenzen: Kunst, Musik und Medien im intermedialen Fokus«, Kunstgeschichtliches Institut, Philipps-Universität Marburg, November 8, 2022, Marburg.
»Archival Hypnosis«, Useful Film under State Socialism, National University for Theatre and Film, October 22, 2022, Bucharest.
»Measuring Films, Scaling Behavior: Operative Films in the History of Ethology«, in the panel Thesaurus, Atlas, Index. Epistemic Configurations of Research Film, NECS 2022 Conference: Epistemic Media: Atlas, Archive, Network, National University of Theatre and Film, June 22–26, 2022, Bucharest.
»›A Living Unity Between the Scientist, the Artist, and the Man-In- the-Street‹: Scientific Films for Social Progress at the ISFA«, Educational Film as Practice Conference at the tfm | Institut für Theater-, Film- und Medienwissenschaft der Universität Wien in collaboration with the Ludwig Boltzmann Institute for Digital History, June 09–12, 2022, Vienna.
»Medien des Verhaltens«, Theorie medialer Welten, colloquium, Bauhaus-Universität Weimar, June 7, 2022, Weimar.
»Entangled Media Histories of Zoonosis – The Fur Farm in GDR-Popular Scientific Film« in the panel »Cine-Zoonosis: Onscreen Animals as Media Reservoirs«, Society for Cinema and Media Studies (SCMS) Annual Conference, March 31–April 3, 2022, Chicago (US).
»Das Museum in der Wissenschaftsfiktion – Günter Tembrocks ›Verein für Museen‹«, Schöne Vortrag, Richard Schöne Gesellschaft für Museumsgeschichte e.V., January 17, 2021, online.
2021
»5×5 m on 16 mm – Synthesizing Wildlife Behavior in the Lab« in the panel »Nonhuman Knowledge: The Epistemology of the Animal Documentary Image«, Visible Evidence Conference 2021, December, 15–18, 2021, Frankfurt/Main.
»Streitfall Verhalten – Verhaltensbiologie zwischen Tierforschung und Sozialhygiene« in the panel »Wie die Tiere? Analogien und Differenzierungen zwischen Animalischem und Humanem im 20. Jahrhundert«, 53th Deutscher Historikertag 2020, October 5–6, 2021, online.
»Filmstrips and Milimeter Paper – On Analog Data Traffic in Behavioral Biology around 1950«, in the panel »Scaling Behavior. German Ethology between Zoological Research and Sociological Interventions, ca. 1945–1980«, Joint Annual Meeting of the Gesellschaft für Technikgeschichte and the Gesellschaft für die Geschichte von Wissenschaft, Medizin und Technik: »Skalen, Normen, Grenzwerte im (digitalen) Wandel«, September 17–19, 2021, online.
Co-Chair of the »Forschungsumgebungen. Medienwissenschaftliche Wissenschaftsforschung« panel, GfM Annual Meeting 2021, September 25, 2021, Innsbruck (AT).
»Das Spekulative Bild – Unschärfen der Historiografie von Observationsfilmen des MfS«, Vortrag in the panel »Zur Forensik geheimdienstlicher Medien und ihrer Archive«, GfM Jahrestagung 2021, September 23, 2021, Innsbruck (AT)
»Wie sich die Dinge verhalten – Forschungsfilme und ihre Materialien in der Ethologie«, »Highlights der Wissenschaftsfilmanalyse« Lecture Series at the Institute for Cultural History and Theory, Humboldt-Universität zu Berlin, SoSe 2021, July 15, 2021, online.
»Research(ing) Film without Film – Historiographical Notes on Nontheatrical Film Archives« in the panel »Trace, Remake, Reuse – Novel Approaches to Nontheatrical Film Historiography«, SCMS 2021 Online Conference, March 19, 2021.
2020
»Fictional Writing and Listening – The ‘Verein für Museen’« of Biologist Günter Tembrock in the panel »Genres of Scientific Knowledge«, HSS Annual Meeting, New Orleans, 08–11 October 2020, virtual meeting
»Streitfall Verhalten – Verhaltensbiologie zwischen Tierforschung und Sozialhygiene« in the panel »Wie die Tiere? Analogien und Differenzierungen zwischen Animalischem und Humanem im 20. Jahrhundert«, 53. Deutscher Historikertag 2020, 08–11 September 2020, München –postponed due to COVID-19–
»Bewegungsdauerpräparate – Film theory and behavioral analysis in the Encyclopaedia Cinematographica (1952–1994)« at the »The Movement Movement: Histories of Microanalysis at the Intersection of Film, Science and Art« conference, Philipps-Universität Marburg, 4–6 June 2020, Marburg –postponed due to COVID-19–
»Resonanzen des Verhaltens – Bioakustik und Politik im Ost-Berlin der 1950er Jahre« at the »Ethology: Claims and Limits of a Lost Discipline« conference, Internationales Kolleg Morphomata der Universität Köln, 6–8 May 2020, Köln, –online podcast–
»Das Museum in der Wissenschaftsfiktion – Günter Tembrocks Verein für Museen«, Guest Lecture at the Richard-Schöne-Gesellschaft für Museumsgeschichte, 4 May 2020, Berlin –postponed due to COVID-19–
»Mapping Behavior« within the seminar »Collaborative Methods Between Cinema and Media Scholars and Media Geographers«, Society for Cinema and Media Studies, 1–5 April 2020 –postponed due to COVID-19–
2019
»Material werden – Filmische Ökologien des Verhaltens« in the panel »Natur und Film – Ecocinema und Ecoaesthetics« der Jahrestagung der Gesellschaft für Medienwissenschaft »Medien – Materialitäten«, 25–28 September 2019, Köln
»Behavior (Un-)Archived: Research Films in East German Bioacoustics« in the panel »Science on the Film Strip«, History of Science Society (HSS) Annual Meeting, 23–27 July 2019, Utrecht
»Verhalten oder Zeichen? Zum Verständnis von Gesten in der Biologie«, ZfL-Lecture at the Museum für Kommunikation in the content of the »Gesten – gestern, heute, übermorgen« exhibition, 18 June 2019, Berlin
»Ecologies of Behavior – Media and Politics in Early Bio-Acoustics« at the »Echoing Ecologies – Interdisciplinary Perspectives in Canadian Studies« conference of the Marburg Centre for Canadian Studies, 22–24 May 2019, Marburg
»Listening to Foxes on Film: Sonic Images in East German Bioacoustics« in the panel »Acoustic Space and Cinematic Ecologies, 1950–1980«, SCMS 2019 Seattle Conference, 13–17 March 2019, Seattle
2018
»Verhalten filmen – Günter Tembrock und die Bewegungsdauerpräparate der Ethologie« at the colloquium of »Wissenschaftsgeschichte«, Prof. Anna Echterhölter, Universität Wien, 28 November 2018, Wien
»Günter Tembrocks Verhaltenswissen« at the »Verhaltenswissen« workshop, 8 June 2018, ZfL Berlin
»Knowing Men: Behavioural Knowledge and Medial Forms of Mimesis in the Former Ministry for State Security (Stasi)« at the »Mind Reading as Cultural Practice« conference, organized by the DFG-funded project »Gedankenlesen als Kulturtechnik: Eine Genealogie des Imaginären digitaler Medien«, 23 March 2018, Berlin
2017
»Verhaltenswissen – Anthropologische Bedingungen in der Ethologie« at the Joint Workshop of »Psyche zwischen Natur und Gesellschaft – Theorie und Praxis der Psychotherapie im Verhältnis zur Kritischen Theorie und Philosophischen Anthropologie« of Humboldt-Universität zu Berlin and Universität Potsdam, 13 Oktober 2017, Berlin
»Bildspekulation. Zur medialen Mimikry des feindlichen Blicks in den Ermittlungsfilmen der Stasi« at the colloqium of »Das Technische Bild« des Instituts für Kunst- und Bildgeschichte und dem Hermann von Helmholtz-Zentrum für Kulturtechnik, 22 May 2017, Berlin
»Protokollierte Wahrnehmung – Die Beobachtungsberichte des Ministeriums für Staatssicherheit« at the »Zu Protokoll. Theoriegeschichte und Ideenpolitik einer übersehenen Gattung« workshop, 27–28 April 2017, ZfL Berlin
2016
»Narrational Metrics in Ethology Between Structure and Gestalt« at the »Representing scientific results: Forms of knowledge« conference, 18-19 November 2016, Universität Kassel
»Das stimmt sicher. Unauffindbare Quellen – Zur literarischen Bearbeitung von Geheimdienstakten bei Max Frisch und Jürgen Fuchs« at the »Quellen und Rohstoffe des Erzählers« conference, Joint Workshop of »Literatur – Wissen – Medien« and the PhD-Net »Das Wissen der Literatur«, 18–20 July 2016, Berlin
»Materielle Modelle«, introduction of »Mock-ups in Close-up: Architectural Models in Film 1919–2014«, am 13 July 2016, Tieranatomisches Theater der Humboldt-Universität zu Berlin in collaboration with Exzellenzcluster Bild Wissen Gestaltung
2015
»Dauerpräparate der Ethologie zwischen Gestaltwahrnehmung und Kalkulation« im Rahmen des Konferenz »Tier Wissen Ausstellen – Strategien der Zusammenführung wissenschaftlicher und kuratorischer Praxis« at Gut Siggen
2014
»Material Models« im Rahmen des »Ape Culture«-Workshops für Kurator_innen des SYNAPSE-Netzwerkes des Haus der Kulturen der Welt Berlin in collaboration with Schering Stiftung
2013
»Taming the Wild/Eye/Picture – Die Bilddressur der Encyclopaedia Cinematographica (EC)« im Rahmen der Student Lecture Series 2013 at Humboldt-Universität zu Berlin
2012
»Dokumentieren, nicht interpretieren; Registrieren, nicht gestalten!« – Die wissenschaftliche Arbeit am Bewegungspräparat Film der Encyclopaedia Cinematographica (IWF Göttingen, 1952–1993), at eikones Summer School 2012 in Basel
»Encyclopaedia Cinematographica – Eine filmische Kartierung der Welt« im Rahmen der Tagung MedienSein at Bauhaus-Universität Weimar 2012
Respondenz beim Symposium Artaud Forum 2 für das Panel »Cabinets of Post-Digital Curiosities – Disowning Geek Culture« at Brunel University, Uxbridge – London